Bydlení v České republice
Hledáte si bydlení v České republice?
V souvislosti s hledáním bydlení se setkáváme s řadou termínů. Víte, jaký je rozdíl např. mezi nájemcem a podnájemcem? Nabízíme vám krátký přehled.
V České republice mohou vlastnit nemovitost (dům, byt, garáž) i cizinci, ale neznamená to, že díky tomu získají povolení k pobytu v ČR. Pokud vlastníte nemovitost, znamená to, že ji máte v tzv. osobním vlastnictví a jste zapsaní v katastru nemovitostí.
Můžete se setkat ještě s následujícími pojmy:
Nájem – právní vztah mezi majitelem nemovitosti a nájemcem.
Nájemní smlouva – písemný dokument mezi majitelem a nájemcem, který zakládá nájem (zjednodušeně řečeno, díky tomuto dokumentu máte právo užívat byt nebo dům).
Nájemce – osoba, která obývá byt/dům a má uzavřenou platnou nájemní smlouvu s majitelem nemovitosti.
Družstevní byt – vlastníkem bytu je bytové družstvo. Nájemce (vlastník družstevního podílu) uzavírá s družstvem nájemní smlouvu o nájmu družstevního bytu. Vlastník družstevního podílu má právo na uzavření smlouvy o nájmu družstevního bytu na dobu neurčitou.
Podnájem – právní vztah mezi nájemcem (není majitelem nemovitosti) a podnájemcem.
Podnájemní smlouva – písemný dokument mezi nájemcem a podnájemcem. Jde tedy o situaci, kdy nájemce bytu/domu přenechává jeho užívání někomu třetímu – podnájemníkovi.
Pokud dokládáte na OAMP doklad o ubytování a bydlíte v podnájmu, je potřeba kromě podnájemní smlouvy dodat také nájemní smlouvu (mezi majitelem bytu a nájemcem; aby bylo jasné, že může nájemce byt poskytnout další osobě).
Z praxe: stává se, že podnájemní smlouva je nazvána jako smlouva nájemní. Neznamená to, že je dokument neplatný, i tak máte právo byt užívat.
Podnájemce – osoba, která obývá byt/dům a má uzavřenou platnou podnájemní smlouvu s nájemcem nemovitosti.
Kauce (jistina) – Jedná se o poplatek, který po vás může vyžadovat nájemce, v případě, že s ním uzavíráte podnájemní smlouvu.
– poplatek je obvykle ve výši 3 nájmů
– zaplacení kauce musí být písemně doložené
– Kauce je vratná. Znamená to tedy, že v případě, že se chcete odstěhovat, musí vám být kauce vrácena. Mohou z ní být ale odečteny prokázané nedoplatky (např. za nájem, vodu, vzniklé škody v bytě…).
!!! POZOR !!!
- NIKDY NEPODEPISUJTE NIC, ČEMU NEROZUMÍTE.
- JE DŮLEŽITÉ MÍT NA ÚŘADECH UVEDENOU SPRÁVNOU ADRESU BYDLIŠTĚ A NA ADRESE BYDLIŠTĚ MÍT OZNAČENOU POŠTOVNÍ SCHRÁNKU A ZVONEK.
- Podrobnosti o doručování dopisů připravujeme.
Změnu bydliště je nutné také včas nahlásit. O nahlašování změn se více dozvíte zde (pozor neplatí pro Ukrajince s dočasnou ochranou).
загальнатермінологія |
Generalterminology
|
ерөнхийнөхцөл |
Oбщиеположения
|
Các kháiniệm chung |
|
|
|
|
|
Bydlení v České republice může hledat každý občan sám, případně může využít služeb realitních kanceláří. V případě, že oslovíte realitní kancelář, aby vám pomohla najít bydlení, které by pro vás bylo vyhovující, musíte počítat s tím, že tyto služby mají různou úroveň a jsou zpoplatněny.
Za bydlení se platí poplatky spojené s užíváním bytu, domu.
Poplatky se platí pravidelně každý měsíc.
– nájem
– koncesionářské poplatky (poplatky za televizi a rádio) – podrobnosti připravujeme
– zálohy za odběr energie (elektřina, plyn)
– zálohy za služby spojené s užíváním bytu nebo domu (vodné, stočné, osvětlení společných prostor v domě, odvoz komunálního odpadu-v některých městech se neplatí, případně výtah a další zálohy).
Tyto zálohové platby podléhají ročnímu vyúčtování. Vyúčtování může skončit nedoplatkem nebo přeplatkem.
– NEDOPLATEK – musíte ve stanovené lhůtě dlužnou částku doplatit. Pokud jste měli nedoplatek, doporučujeme navýšení měsíčních záloh, abyste nedoplatku v následujícím období předešli.
– PŘEPLATEK – rozdílná částka vám bude vrácena, případně převedena do dalšího období.
Vyrozumění o ročním vyúčtování je odesíláno poštou, případně i emailem.
!!! POZOR !!!
- JE NUTNÉ MÍT VŠUDE UVEDENOU SPRÁVNOU ADRESU BYDLIŠTĚ. Místo trvalého pobytu – může být pouze jedno a nemusí být totožné s reálným místem bydliště. V tom případě je důležité také všem úřadům a institucím nahlásit korespondenční adresu (případně doručovací adresu).
- Více informací o doručovací adrese zde.
плата за житло |
Housing charges
|
Oрон сууцны хураамжууд |
платежи за жилье
|
Các lệ phí cho nhà ở |
Koncesionářské poplatky (nebo také poplatek z přijímače): jsou poplatky, které platí všichni občané, za příjem televizního a rozhlasového signálu nebo za vlastnictví daného přijímače, který je schopný reprodukovat vysílání. Za mobilní telefon se poplatky neplatí, a to i v případě, že obsahuje MF rádio nebo DVB-T tuner. Poplatky se neplatí ani za počítač (pokud do něj nevlastníte televizní kartu).
Kdo koncesionářské poplatky platí?
- Koncesionářské poplatky musí platit každá domácnost, která má k dispozici příjem televizního a rozhlasového signálu. V podstatě, jakmile jste plátci energie, můžete přijímat i televizní a rozhlasový signál a tudíž jste považování za poplatníka, který musí platit tyto poplatky (není rozhodující zda přijímač využíváte či nikoliv).
- Poplatek se platí jeden za celou domácnost i v případě, že máte více přijímačů. Poplatky musíte platit i v případě, že máte přijímač pouze vypůjčený déle než 1 měsíc (sice nejste majitel, ale přijímač využíváte).
- Jiné je to u podnikatelů, kteří zaplatí ještě navíc poplatek za každý přijímač, který používá k podnikání nebo v souvislosti s ním.
Jak se dozvím, že mám koncesionářský poplatek platit?
- K placení poplatků má každý člověk povinnost se sám přihlásit, a to nejpozději do 15 dnů od koupě přijímače nebo např. přestěhování. Přihlásit se můžete na každé pobočce České pošty nebo online. Pokud chcete využít možnost online přihlášení, je potřeba se zaregistrovat na portálu České televize a Českého rozhlasu, kde vyplníte vaše identifikační údaje a také platební údaje. V případě, že podnikáte, je potřeba také nahlásit, kolik televizních a rozhlasových přijímačů vlastníte.
- Od roku 2017 televize i rozhlas domácnosti, které nejsou plátci těchto poplatků, sama oslovuje dopisem. Může se tedy stát, že vám přijde domů informativní dopis. Pokud žádný přijímač nevlastníte, můžete po jejich písemné výzvě poslat do 30 dnů čestné oznámení, že nevlastníte žádný televizní ani rozhlasový přijímač.
Kdo koncesionářské poplatky neplatí?
- cizinci, kterým nebylo na území ČR uděleno povolení k dlouhodobému pobytu (včetně zaměstnanecké karty) nebo trvalému pobytu. Znamená to tedy, že cizinci s dlouhodobým a trvalým pobytem poplatky platí, cizinci s uděleným azylem, doplňkovou ochranou, dlouhodobým i krátkodobým vízem poplatky neplatí.
- domácnosti, ve které všichni členové trpí úplnou hluchotou nebo slepotou
- jednotlivci, kteří mají za uplynulé kalendářní čtvrtletí příjem nižší než 2,15násobek životního minima (výše životního minima pro rok 2022 je 4250 Kč)
- domácnost, která má za uplynulé kalendářní čtvrtletí součet všech čistých příjmů všech členů domácnosti nižší než 2,15násobek životního minima
Jaká je výše koncesionářských poplatků?
- Výše televizního poplatku je 135 Kč a rozhlasového poplatku je 45 Kč.
Jak často se koncesionářské poplatky platí?
- Poplatky se platí jednou měsíčně se splatností do 15. dne v měsíci. Podnikatelé platí poplatky čtvrtletně (přímo na účet České televize a Českého rozhlasu).
!!! POZOR !!!
- ZA NEPLACENÍ KONCESIONÁŘSKÝCH POPLATKŮ MOHU DOSTAT POKUTU.
- Ze strany České televize hrozí pokuta ve výši 10 000 Kč.
- ze strany Českého rozhlasu 5 000 Kč.
концесійні платежі |
Concession fees
|
концессын хураамжууд |
концессионные сборы
|
Các lệ phí cho đơn vị độc quyền |
Dopis- doručování zásilek
Dopis je písemná zpráva, která je doručována v obálce, na níž je nadepsán adresát i odesílatel.
Dopis pro Vás:
Pokud je Vám zaslán doporučený dopis a poštovní doručovatel Vás doma nezastihne, je zásilka uložena na poště. Uložení zásilky je Vám oznámeno tzv. „výzvou k vyzvednutí“ – oznámení, které najdete ve Vaší schránce. Z praxe ale můžeme říci, že se v některých případech stává, že žádné oznámení nedostanete – např. někdo oznámení vytáhne, případně ho zapomene poštovní doručovatel vhodit do schránky. Již po 10 dnech, i když si zásilku z jakéhokoliv důvodu nepřevezmete, je zásilka považována za doručenou (tzv. fikce doručení). V dopise může být uvedena lhůta na vyřízení dané věci, která Vám tedy běží, aniž byste o tom věděli. Pokud máte problém s doručováním zásilek, můžete si na České poště zřídit poštovní box, případně datovou schránku. Očekáváte-li nějaký důležitý dopis, máte možnost se také na České poště zeptat, zda Vám nebyl nějaký dopis doručován.
NA ADRESE BYDLIŠTĚ je proto nutné MÍT OZNAČENOU POŠTOVNÍ SCHRÁNKU A ZVONEK.
Dopis od Vás:
Pokud Vy někomu odesíláte dopis, je důležité se rozhodnout, zda ho chcete odeslat tzv. obyčejně (nedostanete potvrzení od pošty, že jste dopis odeslali), nebo doporučeně. Komunikujete-li s institucemi a úřady, doporučujeme odesílat dopis doporučeně. Při jeho odeslání musíte vyplnit podací lístek, který Vám Česká pošta potvrdí a vrátí. Slouží pro Vaši ochranu, že jste dopis skutečně odeslali a také kdy. Proto je důležité si ho uschovat.
Dopis, který je vám odeslán může mít různou formu případně barevné označení.
Obyčejný dopis: používá se při běžné komunikaci. Dopis je vhozen do poštovní schránky.
Doporučený dopis:
Dodání do vlastních rukou – zásilka je předána pouze adresátovi, oprávněné osobě, zmocněnci adresáta, zákonnému zástupci adresáta nebo zmocněnci zákonného zástupce adresáta.
Dodání do vlastních rukou výhradně jen adresáta – zásilka je předána pouze do rukou adresáta.
Barevné označení obálky – barevný pruh na levé straně obálky:
– modrá barva – obálku může převzít i zmocněnec (jedná se např. o sdělení školy, finančního nebo živnostenského úřadu – většinou má informativní charakter). V případě, že je na obálce napsáno „do vlastních rukou“, plní roli dopisu s červeným pruhem a převzít ho může jen adresát.
– červená barva – obálku může převzít pouze adresát (jedná se o velmi důležité psaní, např. o předvolání na policii, upozornění ze Správy sociálního zabezpečení…).
– fialová barva – dopisy odesílá Česká pošta do rukou adresáta, jsou vyhrazeny pro služby DINO – dluhové inkaso obyvatelstva.
– zelená barva – obálku může převzít pouze adresát (jedná se např. o předvolání k soudnímu jednání, nařízení exekuce…)
– žlutá barva – tzv. PIN zásilka, využívá se pro zasílání přístupových údajů do ISDS (Informační systém datových schránek – využívají právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku).
Některé obálky mají tzv. dodejku – svým podpisem při převzetí potvrdíte převzetí dopisu. Odesílateli je předáno písemné potvrzení o předání zásilky.
!!! POZOR !!!
- Pokud je Vám zaslán doporučený dopis, který nemá žádné barevné označení, neznamená to, že se jedná o bezvýznamné psaní. I tak je potřeba si ho vyzvednout !!
- JE DŮLEŽITÉ MÍT NA ÚŘADECH UVEDENOU SPRÁVNOU ADRESU BYDLIŠTĚ A NA ADRESE BYDLIŠTĚ MÍT OZNAČENOU POŠTOVNÍ SCHRÁNKU A ZVONEK.
Лист |
Letter
|
Захидал |
Письмо |
Thư |