Poštovní schránka x Datová schránka
SCHRÁNKA je místo, do kterého se ukládají doručované dopisy.
- V případě poštovní schránky se jedná o tištěné dopisy.
- V případě datové schránky se jedná o dopisy v elektronické podobě.
JE DŮLEŽITÉ MÍT NA ÚŘADECH UVEDENOU SPRÁVNOU ADRESU BYDLIŠTĚ. Místo trvalého pobytu – může být pouze jedno a nemusí být totožné s reálným místem bydliště. V tomto případě je důležité také všem úřadům a institucím nahlásit korespondenční adresu (případně doručovací adresu).
NA ADRESE BYDLIŠTĚ JE NUTNÉ MÍT OZNAČENOU POŠTOVNÍ SCHRÁNKU A ZVONEK – CELÝM SVÝM JMÉNEM A PŘÍJMENÍM. V případě, že v jedné domácnosti žije více osob s rozdílnými příjmeními, je potřeba na schránku i zvonek vypsat všechna jména a příjmení osob z jedné domácnosti.
PROČ JE DŮLEŽITÉ MÍT SCHRÁNKU OZNAČENOU A PŘEBÍRAT SVOU POŠTU? Při doručování dopisu do vlastních rukou mohou nastat dvě následující situace, při nichž je zásilka považovaná za doručenou, i když jste si ji fyzicky nepřevzali:
1. Máte řádně označenou schránku svým jménem a příjmením, ale poštovní doručovatel Vás doma nezastihne – dopis je uložen na poště:
- Uložení zásilky má být oznámeno tzv. „výzvou k vyzvednutí“, která je obvykle ukládána do schránek nebo na jiné vhodné místo.
- Občas se může stát, že „výzvu k vyzvednutí“ do své schránky neobdržíte. Pokud očekáváte úřední dopis, je vhodné kontrolovat na příslušné poště, zda Vám nebyl doručován.
- Na výzvu k vyzvednutí byste měli reagovat do 10 dnů (vyzvednout dopis na poště). Desátým dnem po uložení (den uložení se počítá jako den 0), i když si zásilku z jakéhokoliv důvodu nepřevezmete (i v případě, že jste „výzvu k vyzvednutí“ nedostali) je zásilka považována za doručenou (tzv. fikce doručení). Dopis je považován za převzatý a už není cesty zpět.
2. Nemáte schránku ani zvonek označený a poštovní doručovatel Vás nezastihne, nemá ani jiné vhodné místo, kam uložit „výzvu k vyzvednutí“ a žádné oznámení o dopise tedy nedostanete – dopis je vrácen odesílateli a ten (jedná-li se o úřad) jej doručuje tzv. veřejnou vyhláškou:
- Dopis, popřípadě oznámení o možnosti převzít dopis, se vyvěsí na úřední desce a na elektronické úřední desce. Den vyvěšení je na dopise vyznačen.
- Úřední deska OAMP je dostupná na: https://www.mvcr.cz/verejne-vyhlasky-oamp.aspx.
- Patnáctým dnem po vyvěšení se dopis považuje za doručený (den vyvěšení se počítá jako den 0), nezávisle na tom, zda jste se s jeho obsahem seznámili či nikoliv.
! POZOR ! V OBOU PŘÍPADECH MŮŽETE NEVYZVEDNUTÍM DOPISU PROMARNIT DŮLEŽITÉ LHŮTY, např. k doložení chybějících dokumentů. Běží Vám stanovená lhůta, aniž byste o tom věděli! To může být příčinou zamítnutí nebo zastavení řízení o Vaší žádosti. Důsledkem může být ukončení/ztráta Vašeho pobytu v České republice.
Pokud nemůžete mít na adrese svého pobytu označenou schránku, nebo máte problémy s doručováním poštovních zásilek, doporučujeme si zřídit datovou schránku. DATOVÁ SCHRÁNKA je elektronická podoba schránky (nejedná se o e-mail), přes kterou máte možnost komunikovat se všemi úřady a institucemi.
DATOVÁ SCHRÁNKA je elektronická podoba schránky (nejedná se o e-mail), přes kterou máte možnost komunikovat se všemi úřady a institucemi.
- V provozu je nonstop, tudíž si můžete svou poštu přečíst kdykoliv a kdekoliv.
- Veškerá komunikace přes datovou schránku je zdarma.
- Veškerá úřední psaní zde zůstávají uložená po dobu 90 dnů od přečtení (nikoliv od doručení), poté jsou smazána.
DOPORUČUJEME!
- Kontrolovat datovou schránku alespoň jednou za týden! – dokument, který Vám úřad pošle, se považuje za doručený uplynutím 10 dnů od dodání dokumentu do datové schránky (tzv. fikce doručení), a to i v případě, že si jej v dané době nepřečtete!
- Uložit si zaslané zprávy v kompletní podobě – včetně obálky s elektronickým podpisem a časovým razítkem. Vtakovéto podobě je dokument považován za originál a je stále platný.
- V případě, že budete potřebovat dokument někam dodat/odeslat, je třeba jej dodat v kompletní podobě. Odeslat např. e-mailem nebo odeslat v obálce vypálenou kompletní zprávu na CD.
POZOR! Běžný výtisk zprávy/dokumentu z datové schránky nemá platnost originálu.
- V případě, že chcete mít zprávu v listinné podobě (platnost originálu), je potřeba provést výtisk na Czech POINTu (tento úkon je hrazený).
ZŘÍZENÍ DATOVÉ SCHRÁNKY DOPORUČEJEME PŘEDEVŠÍM TĚM OSOBÁM, KTERÉ NEMAJÍ MOŽNOST OZNAČENÍ POŠTOVNÍ SCHRÁNKY V MÍSTĚ BYDLIŠTĚ, PŘÍPADNĚ NEMAJÍ POŠTOVNÍ SCHRÁNKU VŮBEC.
Zřízení datové schránky:
O zřízení datové schránky můžete požádat prostřednictvím „Žádosti na zřízení datové schránky“ následujícími způsoby:
– online přes portál www.mojedatovaschranka.cz nebo přes Identitu občana* (např. bankovní identita, eObčanka, Mobilní klíč atd.).
Návod „Jak založit datovou schránku Mobilním klíčem eGovernmentu“ najdete zde.
– osobně na Czech POINTu (je potřeba předložit povolení k pobytu nebo doklad totožnosti a uvést platnou adresu, kam budou zaslány přihlašovací údaje)
Návod „Jak založit datovou schránku osobně“ najdete také zde.
Seznam poboček Czech POINT v Ústeckém kraji je zde.
– písemně (s úředně ověřenými podpisy na žádosti), formulář zde.
Formulář žádosti odešlete na adresu: Digitální a informační agentura, Na vápence 915/14, 130 00 Praha 3.
Přihlašovací údaje – uživatelské jméno a heslo
- Přijdou Vám poštou nebo e-mailem. Zaslání je možné i na adresu mimo Českou republiku. Seznam zemí, do kterých je možné přihlašovací údaje zaslat najdete zde.
- Po jejich obdržení se přihlaste do datové schránky na mojedatovaschranka.cz.
Více informací k datovým schránkám najdete zde:
*IDENTITA OBČANA (2 možnosti identifikace):
- identifikace NIA ID (identifikace pomocí přihlašovacího jména, hesla a kódu zaslaného prostřednictvím SMS)
- mobilní klíč eGovernment (identifikace pomocí aplikace v mobilním zařízení, kterou je nutné do svého mobilu stáhnout)
Pro zřízení elektronické identity předkládají cizinci platné povolení k pobytu na území České republiky. Registrace a následné ověření probíhá osobně na Czech POINTu.
Více informací k e-identitě najdete zde: https://info.identitaobcana.cz/